Restaurare și Regenerare Patrimonială
ISTORIC – HISTORICAL BACKGROUND
RO: După reînființarea școlii de arhitectură din Timișoara în anii ’90, în 1999 a fost lansat programul de studii aprofundate (master de un an) în Restructurarea ambientelor și clădirilor istorice, coordonat de prof.dr.arh. T.O. Gheorghiu. Acesta a funcționat până în 2014. În 2016, programul a fost reorganizat sub denumirea Master de Restaurare și Regenerare Patrimonială (RRP), cu o durată de doi ani. Coordonarea a fost preluată de prof.dr.ing. Marius Moșoarcă și prof.dr.arh. Ioan Andreescu, iar din 2024 de către conf.dr.arh. Gabriela Domokos-Pașcu și ș.l.dr.arh. Maja Bâldea.
Programul a înregistrat cinci generații de absolvenți între 2016–2023. Inițial, candidații proveneau în principal din cadrul propriei facultăți (UPT), însă după 2016, aria de recrutare s-a extins semnificativ, atât profesional, cât și geografic.
Activitățile extracurriculare au inclus: workshop-uri UNESCO (2001–2005) privind restaurarea suprafețelor arhitecturale, coordonate de arh. Ileana Kisilewicz și arh. Marius Miclauș; colaborări cu École de Chaillot (2010–2011); workshop-uri internaționale (2017–2019) privind regenerarea patrimoniului urban (industrial și militar), în parteneriat cu Facultatea de Arhitectură Mons, Belgia.
Studenții au participat la conferințe naționale și internaționale, expoziții (FAST 2023, Future Days 2024), și proiecte precum Apold Heritage Lab (2022). Până în 2014, în cadrul cursurilor de proiectare s-au dezvoltat teme cu impact regional și național, vizând obiective precum patrimoniul orașului Ciacova (2004), Abatorul Comunal Timișoara (2005) sau Biserica din Bobda (2009).
După 2016, temele s-au extins ca areal geografic, reflectând diversificarea candidaților (ca areal geografic de provenineță și specializare) și relevanța patrimoniului studiat. Pot fi amintite dintre temele studiate până în prezent: Castelul Banloc (jud. Timiș), Mănăstirea Bezdin (jud. Arad), Cetatea Aradului (jud. Arad), Biserica Fortificata Apoș (jud. Sibiu), Magna Curia Deva (jud. Hunedoara).
În cadrul programului, în special în cadrul disciplinei de proiectare au fost dezvoltate teme cu impact regional și național. În cadrul primului format de funcționare al programului (studii aprofundate, 1999-2014) au fost dezvoltate teme precum studiu urbanistico-istoric cu inventarierea patrimoniului orașului Ciacova (2004), Abatorul Comunal Timișoara – fiind realizată o primă inventariere (2005), Biserica din Bobda – fostul mausoleu al grofilor Csavossy (2009), etc, majoritatea având ca țintă patrimoniul din regiunea zonei de vest. Temele derulate în cadrul celui de-al doilea format de program (master, 2016-prezent) au urmărit parțial patrimoniul din regiunea de vest și parțial au migrat către zona centrală a țării. Această reorientare către teme dintr-un areal geografic mai amplu se manifestă parțial ca o întâmpinare a candidaților dintr-un bazin de recrutare mai amplu, reprezentând în același timp o migrare a interesului programului către o consolidare a relevanței tematicilor cât și a complexității, din perspectiva valorilor de patrimoniu tratate.
EN: After the re-establishment of the School of Architecture in Timișoara in the 1990s, an advanced study program (a one-year master’s degree) in the Restructuring of Historical Environments and Buildings was launched in 1999, coordinated by Prof. Dr. Arch. T.O. Gheorghiu. This program was active until 2014. In 2016, it was reorganized under the name Master’s in Heritage Restoration and Regeneration (HRR), with a two-year duration. Coordination was taken over by Prof. Dr. Eng. Marius Moșoarcă and Prof. Dr. Arch. Ioan Andreescu, and since 2024, by Assoc. Prof. Dr. Arch. Gabriela Domokos-Pașcu and Lecturer Dr. Arch. Maja Bâldea.
The program recorded five graduating cohorts between 2016 and 2023. Initially, candidates were mainly from the local faculty (Politehnica University of Timișoara – UPT), but after 2016, the recruitment area significantly expanded both professionally and geographically.
Extracurricular activities included: UNESCO workshops (2001–2005) on the restoration of architectural surfaces, coordinated by Arch. Ileana Kisilewicz and Arch. Marius Miclauș; collaborations with École de Chaillot (2010–2011); and international workshops (2017–2019) focused on the regeneration of urban (industrial and military) heritage, in partnership with the Faculty of Architecture Mons, Belgium.
Students have participated in national and international conferences, exhibitions (FAST 2023, Future Days 2024), and projects such as Apold Heritage Lab (2022). Until 2014, project courses focused on topics with regional and national impact, targeting heritage objectives such as the historic city of Ciacova (2004), the Communal Slaughterhouse in Timișoara (2005), or the Church in Bobda (2009).
After 2016, the themes expanded geographically, reflecting both the diversification of candidates (in terms of geographic origin and specialization) and the relevance of the heritage studied. Notable case studies so far include: Banloc Castle (Timiș County), Bezdin Monastery (Arad County), the Fortress of Arad (Arad County), the Fortified Church of Apoș (Sibiu County), and Magna Curia Deva (Hunedoara County).
Throughout the program, especially within the design studio courses, topics with regional and national impact have been developed. During the first format of the program (advanced studies, 1999–2014), key projects included the urban-historical study and inventory of Ciacova’s heritage (2004), the initial heritage survey of the Timișoara Communal Slaughterhouse (2005), and the Church in Bobda – formerly the mausoleum of the Csavossy counts (2009), most of which targeted the heritage of the western region.
Projects under the second format of the program (master’s degree, 2016–present) partially continued to focus on the western region but also gradually extended toward central Romania. This geographical broadening of the thematic scope partially reflects the wider recruitment base and, at the same time, signals a shift in the program’s focus toward consolidating the thematic relevance and increasing the complexity of the heritage values addressed.
Plan de învățământ 2 ani
Restaurare și regenerare patrimonială – Seria 2023-2025
Restaurare și regenerare patrimonială – Seria 2021-2023
Restaurare și regenerare patrimonială – Seria 2020-2021
Restaurare și regenerare patrimonială – Seria 2019-2020
Restaurare și regenerare patrimonială – Seria 2018-2019
Restaurare și regenerare patrimonială – Seria 2017-2018
Fișa disciplinei
MISIUNE – MISSION
RO: Misiunea Masteratului de Restaurare și Regenerare Patrimonială se axează pe dezvoltarea continuă a procesului de învățământ și a activității de cercetare – dezvoltare în vederea pregătirii unor specialiști capabili să gestioneze într-un mod responsabil și sustenabil proiecte și situații complexe, schimbări ce se produc în contextul patrimonial și care să promoveze semnificația culturală și istorică a patrimoniului.
În acest scop, misiunea programului de studii cuprinde trei componente majore:
- componenta integrativă, în sensul implementării coerente a politicilor patrimoniale în context, cât și conlucrarea în echipe multidisciplinare și interdisciplinare;
- componenta normativă, definirea concretă a modalităților de intervenție asupra patrimoniului în conformitate cu legislația actuală și cu referire la destinația funcțională, tehnologii, materiale și echipare cu instalații;
- componenta operațională, stabilirea tipurilor de intervenții posibil și corect de implementat – conservare, restaurare, reutilizare și gestionare adaptivă a structurilor, ansamblurilor și siturilor istorice.
EN: The mission of the Master’s Program in Heritage Restoration and Regeneration focuses on the continuous development of both the educational process and research-development activities, aiming to train specialists capable of responsibly and sustainably managing complex projects and situations, as well as changes occurring within the heritage context, while promoting the cultural and historical significance of heritage. To this end, the program’s mission includes three major components:
- The integrative component, referring to the coherent implementation of heritage policies within context, as well as collaboration within multidisciplinary and interdisciplinary teams;
- The normative component, involving the concrete definition of intervention methods on heritage in accordance with current legislation, and taking into account functional use, technologies, materials, and systems installations;
- The operational component, focusing on defining the types of interventions that are feasible and appropriate to implement – including conservation, restoration, reuse, and adaptive management of historical structures, ensembles, and sites.

INFORMAȚII GENERALE – GENERAL INFORMATION
• Cerințe: diplomă de licență // Requirements: Bachelor’s degree
• Durată: 4 semestre (3 semestre cursuri + 1 semestru disertația), 2 ani // Duration: 4 semesters (3 semesters of courses + 1 semester for the dissertation), 2 years
• Credite ECTS: 130 // ECTS Credits: 130
• Limba programului: română // Language of instruction: Romanian
• 12 discipline teoretice și practice (3 semestre), ultimul semestru este dedicat redactării Lucrării de Disertație // 12 theoretical and practical subjects (over 3 semesters); the final semester is dedicated to writing the Dissertation
• Burse de studiu și de merit în funcție de medie // Academic and merit-based scholarships available, based on academic performance
• Oportunitatea accesării unei burse private Erasmus (Austria, Belgia, Cehia, Italia, Germania, Spania, Franța, Grecia, Ungaria, Lituania, Macedonia, Portugalia, Polonia) // Opportunity to apply for a private Erasmus scholarship (Austria, Belgium, Czech Republic, Italy, Germany, Spain, France, Greece, Hungary, Lithuania, North Macedonia, Portugal, Poland)
• Cazare (după disponibilitate) în căminele UPT // Accommodation (subject to availability) in UPT student dormitories
PROFILUL CANDIDATULUI – CANDIDATE PROFILE
• Absolvenți din diverse domenii (Arhitectură, Peisagistică, Administrație publică, Geografie, Arheologie, Istorie etc.) cu preocupări în domeniul conservării patrimoniului // Graduates from various fields (Architecture, Landscape Architecture, Public Administration, Geography, Archaeology, History, etc.) with an interest in heritage conservation
• Profesioniști ce activează în proiectarea și execuția lucrărilor de restaurare și conservare // Professionals working in the design and execution of restoration and conservation projects
• Colaboratori și angajați în instituțiile și organizațiile dedicate protejării patrimoniului // Collaborators and employees of institutions and organizations dedicated to heritage protection
ADMITERE – ADMISSION
• Înscrierea se desfășoară în iulie // Registration takes place in July
• Admiterea va avea loc în iulie // Admission takes place in July
• Admiterea la master se face pe bază de concurs (interviu) // Admission to the master’s program is based on a competitive selection process (interview)
• Mai multe detalii la: www.arh.upt.ro – secțiunea Programe, Master RRP, Admitere // More details at: www.arh.upt.ro – Programs section, Master RRP, Admission
OBIECTIVE – OBJECTIVES
• Consolidarea și aprofundarea cunoștințelor și competențelor dobândite de absolvenții ciclului de licență
• To strengthen and deepen the knowledge and skills acquired by bachelor’s degree graduates
• Dezvoltarea capacității de analiză a contextului urbanistic în care obiectivul sau ansamblul patrimonial se află și cea a obiectivelor de patrimoniu clasate sau nu
• To develop the ability to analyze the urban context in which a heritage site or ensemble is located, whether or not it is officially listed
• Cultivarea abilităților de implementare a politicilor patrimoniale, precum și a principiilor de intervenție corecte din punct de vedere conceptual, tehnic și etic în gestionarea patrimoniului
• To cultivate the ability to implement heritage policies and apply conceptually, technically, and ethically appropriate intervention principles in heritage management
• Dezvoltarea capacității de definire a modalităților de intervenție asupra obiectivelor de patrimoniu cu o problematică complexă, cu argumentarea deciziilor luate în baza unor studii de fundamentare
• To develop the capacity to define appropriate intervention methods for heritage assets with complex issues, justifying decisions based on supporting studies
• Dezvoltarea capacității de a genera proiecte în mod competent, creativ și sustenabil, folosind cunoștințe avansate. Scopul final fiind de a transmite către viitor atât obiectele/ansamblurile și siturile, cât și valorile lor asociate
• To enhance the ability to generate projects competently, creatively, and sustainably, using advanced knowledge – with the ultimate goal of transmitting to the future not only the objects/ensembles and sites themselves, but also their associated values
• Dezvoltarea capacității studenților masteranzi de înțelegere, pe baza unor cunoștințe teoretice de specialitate și a unor activități practice, a relațiilor dintre obiect/ansamblu și contextul proxim sau extins, ce a influențat generarea acelui element cu valoare patrimonială
• To develop students’ ability to understand, through theoretical knowledge and practical activities, the relationship between a heritage object/ensemble and its immediate or extended context, which influenced its creation
• Formarea de aptitudini privind implementarea prevederilor normative în context
• To build skills in applying regulatory provisions appropriately within specific contexts
COMPETENȚE PROFESIONALE ȘI TRANSVERSALE – PROFESSIONAL AND TRANSVERSAL COMPETENCIES
Competențe profesionale // Professional Competencies:
C1. Istorie, teorie și metode // History, theory, and methods
C2. Releveul investigativ; proiectul de restaurare // Investigative surveying; restoration project
C3. Materiale, tehnologii de explorare și intervenție și impact ambiental // Materials, exploration and intervention technologies, and environmental impact
C4. Contextul proiectului de restaurare și regenerare – studii spațiale, sociale și culturale // Context of the restoration and regeneration project – spatial, social, and cultural studies
C5. Practica profesională în domeniul restaurării și regenerării ambientale // Professional practice in the field of restoration and environmental regeneration
C6. Managementul proiectului de restaurare și regenerare // Project management in restoration and regeneration
Competențe transversale // Transversal Competencies:
CT1. Desfășurarea sarcinilor profesionale printr-un comportament onorabil, etic, în spiritul legii, pentru a asigura reputația profesiei // Performing professional tasks with honorable, ethical behavior, in accordance with the law, to uphold the reputation of the profession
CT2. Identificarea, descrierea și derularea proceselor din managementul proiectelor, cu preluarea diferitelor roluri în echipă și descrierea clară și concisă, verbal și în scris, în limba română și într-o limbă de circulație internațională, a rezultatelor din domeniul de activitate // Identifying, describing, and carrying out project management processes, assuming various team roles, and clearly and concisely communicating results in Romanian and in an international language
CT3. Demonstrarea spiritului de creativitate, inițiativă și acțiune pentru actualizarea cunoștințelor profesionale, economice și de cultură organizațională // Demonstrating creativity, initiative, and action to update professional, economic, and organizational culture knowledge
La terminarea studiilor, absolventul // Upon graduation, the graduate:
-
poate realiza proiecte complexe de restaurare și regenerare patrimonială // can carry out complex restoration and heritage regeneration projects
-
poate conduce echipe multi-disciplinare de specialiști din diverse domenii // can lead multidisciplinary teams of specialists from various fields
-
poate exercita activități de consultanță tehnică de specialitate // can provide specialized technical consultancy
-
poate derula și coordona operațiuni de cercetare în domeniu // can conduct and coordinate research activities in the field
-
poate participa la concursurile de atestare MC // can participate in MC certification competitions to obtain junior or full specialist status
Codurile COR asociate // Associated COR codes:
-
Arhitect restaurări // Restoration Architect (216103)
-
Referent de specialitate arhitect // Specialist Architectural Advisor (216107)
-
Cercetător în arhitectură // Architecture Researcher (216109)
PERSONAL DIDACTIC – TEACHING STAFF
-
Prof.dr.arh. Ioan Andreescu
Proiectare de restaurare 1; Teorii și modalități de restaurare și regenerare; Proiectare de restaurare 2; Proiectare de restaurare 3; seminar – Peisaj și teritoriu
Restoration Design 1; Theories and Methods of Restoration and Regeneration; Restoration Design 2; Restoration Design 3; Seminar – Landscape and Territory / UPT -
Ș.l.dr.arh. Maja Bâldea
Proiectare de restaurare 2; seminar – Cercetare îndrumată
Restoration Design 2; Seminar – Guided Research / UPT / atestat MC / MC Certified -
Ș.l.dr.ing. Cosmin Băieș
Etica și integritate academică
Ethics and Academic Integrity / UPT -
Conf.dr.ing. Cosmin Dăescu
Proiectare de restaurare 1, 2, 3 – structuri
Restoration Design 1, 2, 3 – Structures / UPT -
Conf.dr.arh. Gabriela Domokos-Pașcu
Proiectare de restaurare 1; curs – Cercetare îndrumată; Metode de cercetare și restaurare; curs – Peisaj și teritoriu
Restoration Design 1; Course – Guided Research; Research and Restoration Methods; Course – Landscape and Territory / UPT / atestat MC / MC Certified -
Prof.dr.ing. Sorin Herban
Noi tehnici de topografie; Metode de cercetare și restaurare
New Surveying Techniques; Research and Restoration Methods / UPT -
Conf.dr.arh. Ileana Kisilewicz
Documentare istorică și analiză critică; Politici de conservare; Patrimoniul și dezvoltarea turismului sustenabil; Urbanism istoric
Historical Documentation and Critical Analysis; Conservation Policies; Heritage and Sustainable Tourism Development; Historical Urbanism / UPT / atestat MC / MC Certified -
Conf.dr.arheolog Dorel Micle
Arheologie
Archaeology / UVT -
Prof.dr.ing.ec. Marian Mocan
Analiza economică a proiectelor de restaurare și regenerare
Economic Analysis of Restoration and Regeneration Projects / UPT -
Prof.dr.ing. Rodica–Mariana Ion
Studiul comportării materialelor
Study of Material Behavior / Universitatea Valahia Târgoviște / Valahia University of Târgoviște -
Ș.l.dr.arh. Alexandra Keller
Vulnerabilitățile și diagnoza structurilor portante istorice
Vulnerabilities and Diagnosis of Historic Load-Bearing Structures / UPT -
Ș.l.dr.arh. Iasmina Onescu
Principii și tehnologii de consolidare a structurilor portante istorice
Principles and Technologies for Strengthening Historic Load-Bearing Structures / UPT -
Ș.l.dr.ing. Mihai Fofiu
Principii și tehnologii de consolidare a structurilor portante istorice
Principles and Technologies for Strengthening Historic Load-Bearing Structures / UPT
Photo credits: Arh. Gabriela Domokos – Pașcu; Arh. Maja Bâldea; Rezultate parțiale promoție 2020 – 2022. Conacul Banloc, jud. Timiș (Studenți: Don Patrick, Alina Moșiu, Cristiana Toboșaru, Ildiko Biro, Canciu Marian, Colhon Anda, Gal Ecaterina, Ghidan Claudiu, Gribincea Paul, Hileagă Beniamin, Hojda Sebastian, Konrad Monika, Popovici Ariana, Popovici Traianus, Tescaru Mircea); Rezultate parțiale promoție 2018 – 2020. Mănăstirea Bezdin, jud. Arad (Studenți: Azap Bianca, Purice Dan, Silaghi Sorin, Tinca Cristian); Rezultate parțiale promoție 2021– 2023. Biserica Fortificată Apoș (Studenți: Ana Maria Porumb, Oana Trif, Cristina Baba Pătrașcu, Andreea Micșa, Raida Abulil, LAexandra Frățiman, Larisa Petrușe, Tamara Roseti, Marius Mozoru, Laurențiu Stănilă); Rezultate parțiale proiect elaborat de Oana Trif, Andreea Micșa.